ابعاد پارتیشن دوش استاندارد و اندازه مناسب برای حمام

در طراحی و اجرای حمام‌ها، انتخاب ابعاد مناسب برای پارتیشن دوش یکی از موارد حیاتی است که تأثیر بسزایی بر کارایی و راحتی استفاده از حمام دارد. پارتیشن دوش به عنوان یک عنصر اساسی در ساختار حمام، نقش اصلی را در ایجاد حفاظت، حریم شخصی و جلوگیری از رفت و آمد غیر ضروری دارد. از این رو، در این مقاله به بررسی ابعاد پارتیشن دوش استاندارد و اندازه مناسب برای حمام پرداخته می‌شود تا تأثیر آن بر کیفیت و کارایی حمام‌ها مورد بررسی قرار گیرد، با پارتیشن ساز همراه باشید.

پارتیشن دوش

مناسب ترین ابعاد کابین دوش حمام

امروزه با توجه به افزایش رشد جمعیت و کاهش توان در خرید اپارتمان‌های بزرگ‌تر، مردم به سراغ خرید آپارتمان‌‌های کوچک‌تر رفته و از طرفی، برخی از فضاهای خانه‌ خود را کوچک‌تر کردند. یکی از این محیط‌ها مربوط به محیط حمام بوده که می‌توان این محیط را با محیط سرویس بهداشتی ادغام کرد‌. برای این منظور و جهت جداسازی محیط حمام و دوش از سرویس بهداشتی استفاده از پارتیشن بهترین گزینه است.

استفاده از پارتیشن دوش می‌تواند زیبایی و جذابیت بسیاری به محیط مدنظر شما دهد و از طرفی کارایی آن را نیز بالا ببرد‌. البته برای نصب پارتیشن دوش در حمام و جداسازی کابین نیاز به یک ابعاد مناسب است. ابعادی که باید از طریق یک سری پارامترها اندازه‌گیری و ثبت شود تا شما به هنگام ساخت آن و همچنین زمان نصب دچار مشکل نشوید. برای این منظور باید پارامترهایی را که شامل ارتفاع سقف، اندازه فضای مربوط به نصب کابین دوش و در آخر نوع کابین می‌شود را در نظر گرفته و از طریق آن‌ها بهترین انتخاب را داشت.

حمام شیشه ای

اجزای مختلف کابین دوش و انواع کابین

در ابتدا برای آنکه توضیحاتی در خصوص ابعاد کابین دوش استاندارد و اندازه مناسب برای حمام را به شما بگوییم لازم است که به اجزای مختلف کابین بپردازیم. کابین دوش یا به اصطلاح دیگر، اتاق دوش به دو دسته تقسیم می‌شود که می‌توان به دور دوشی، که محیطی همچون اتاق هست، در اطراف دوش حمام قرار گرفته و دیگری هم خود اتاق دوش است.

دور دوشی فضایی است که مانع خیس و کثیف شدن سایر محیط حمام و سرویس بهداشتی می‌شود. این فضا را می‌توان به فضای رختکن نیز تبدیل کرد. محیط دور دوشی را می‌توان روی وان، جکوزی، زیر دوشی، سکو، لبه و کف حمام نیز نصب کرد.

به طور کلی اجزای کابین دوش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شیشه نشکن که معمولا از جنس شیشه سکوریت است.
  • فریم یا قاب که ضد آب و ضد زنگ است.
  • یراق آلات ( که همان چرخ، دستگیره یا لولا و… است.)
  • درزگیرها و نوارهایی که از جنس آلومینیومی یا پلاستیکی است.
  • و در اخر زیر دوشی که صفحه‌ای پلاستیکی یا سرامیکی است، در زیر فضای کابین دوش در کف حمام نصب می‌شود.

ابعاد استاندارد پارتیشن دوش

ابعاد کابین دوش استاندارد

کابین‌های دوش حمام به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند، که شامل کابین‌های خارجی و داخلی هستند. کابین‌های خارجی که وارد ایران می‌شوند به طور کلی دارای استاندارد‌های خاص و یکسانی هستند و در برخی مواقع نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. علت آن نیز به اندازه فضای محیط مورد نظر ما برمی‌گردد.

به طور کلی کابین‌های دوش حمام به چند دسته تقسیم می‌شوند که می‌توان به کابین‌های گرد، مستطیلی و مربعی اشاره کرد. اندازه و ابعاد کابین دوش استاندارد و مناسب برای حمام برای هر کدام از دسته‌های فوق در ادامه آمده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ابعاد کابین گرد

در این دسته از کابین‌ها اندازه نرمال و استاندارد برای آن‌ها ۹۰ * ۹۰ سانتی‌متر و ۱۰۰ * ۱۰۰ سانتی‌متر است.

  • ابعاد کابین مستطیلی

اندازه استاندارد و مناسب برای سفارش شامل ۱۰۰*۸۰ سانتی‌متر، ۱۲۰*۸۰ سانتی‌متر و ۱۰۰*۹۰ سانتی‌متر می‌شود.

  • ابعاد کابین مربعی

برای این دسته از کابین‌ها ابعاد آن‌ها به طور کلی شامل ۹۰*۹۰ سانتی‌متر و در آخر ۱۰۰* ۱۰۰ می‌شود.

اندازه استاندارد ارتفاع تمامی کابین‌ها از ۱۷۰ یا ۱۹۰ سانتی‌متر تا ۲۱۰ یا  ۲۴۰ سانتی‌متر است. البته توجه داشته باشید که می‌توان ارتفاع را تا زیر 200 سانتی‌متر نیز می‌توان اجرا کرد اما کارایی مربوطه را از دست می‌دهد.

نکته بسیار مهم در خصوص ابعاد کابین دوش که در بالا قید شد این است که تمامی اندازه‌ها و ابعادی که در بالا ذکر شد با در نظر گرفتن اندازه زیر دوشی است.

ابعاد پارتیشن دوش

نکته هایی برای نصب کابین دوش حمام

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم ابعاد هر کابین دوش را بر اساس مدل و طراحی آن به صورت استاندارد برایتان آورده‌ایم. تمامی اندازه‌هایی که گفته شده قابل اجرا است. با دانستن برخی نکات شما می‌توانید ابعاد مناسبی از آن را برای محیط حمام خود اجرا کنید.

به عنوان مثال اگر محیط حمام شما پس از ادغام با سرویس بهداشتی کوچک‌تر بود، شما می‌توانید از ایده کابین گرد در اندازه و ابعاد 90*90 استفاده کنید. اما اگر قصد شما کابین مستطیلی است، می‌توانید از ابعاد 100*100 استفاده کنید.

راهنمای خرید پارتیشن دوش

نکته حائز اهمیت این است که اگر بخواهید برای محیط کوچک‌تر کابین‌هایی از ابعاد گفته شده کم‌تر درست کنید کاری اشتباه است. چرا که ابعاد کابین دوش حمام هنگامی که از این ابعاد کم‌تر باشند، مانع از این می‌شوند تا شما بتوانید به راحتی دوش بگیرید.

از دیگر نکات مربوط به ابعاد استاندارد کابین دوش این است که شما باید اندازه کابین و فضای مورد نظرتان را براساس فضا و ابعاد سرویس بهداشتی و فضای حمام در نظر بگیرید. چرا که این ابعاد باید به گونه‌ای باشند تا شما بتوانید به راحتی از سایر قسمت‌ها و تجهیزات مربوط به محیط حمام نیز استفاده کنید.

و در آخر و از مهم‌ترین نکاتی که شما به هنگام در نظر گرفتن ابعاد حمام و دوش باید در نظر بگیرید، این است که اگر از زیر دوشی استفاده می‌کنید، باید اندازه آن را نیز به همراه خود داشته باشید. برای نصب و تولید ابعاد کابین دوش دانستن ابعاد زیر دوشی مهم است.

پارتیشن حمام و ابعاد استاندارد آن

سخن پایانی

با توجه به اهمیتی که پارتیشن دوش در تجربه کاربری و ایمنی حمام دارد، انتخاب ابعاد مناسب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، ضروری است که طراحان و معماران در نظر گرفتن ابعاد استاندارد و اندازه مناسب برای پارتیشن دوش در طراحی و اجرای حمام‌ها دقت کافی را به خرج دهند. با انتخاب درست ابعاد، می‌توان بهبود قابل ملاحظه‌ای در تجربه استفاده‌کنندگان از حمام و همچنین بهبود کارایی و ایمنی این فضاها را ایجاد کرد.شما میتوانید از طریق همین سایت و در بخش قیمت پارتیشن شیشه ای با محاسبه گر آنلاین به صورت حدودی مبلغ میزان پارتیشن موردنیازتان را مشاهده کنید و سپس با خیال آسوده اقدام به سفارش و خرید نمایید.

Call Now Button