استین گلاس چیست و چه کاربرد دارد؟

اصطلاح استین گلاس به شیشه‌های رنگی یا به آثاری که از این شیشه‌ها ساخته می‌شود اشاره دارد. این اصطلاح در طول تاریخ به پنجره‌های کلیساها، مساجد، و ساختمان‌های بزرگتر معروف بوده است. اصطلاح استین گلاس رویکردی خاص در هنر و معماری داشته و از دوران باستان تا امروز به کار رفته است. استفاده اصلی از استین گلاس در پانل‌های تخت و پنجره‌ها بوده است، اما تولیدات جدیدتر آن شامل ساختارهای سه بعدی و مجسمه‌سازی نیز می‌شود، که به عنوان یکی از عناصر تزیینی و زیبایی‌بخش در معماری و هنر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مطالعه بیشتر در زمینه کاربرد های شیشه های استین گلاس تا انتهای این مقاله با پارتیشن ساز همراه باشید.

استین گلاس چیست؟

استین گلاس نوعی شیشه‌ است که از قرار گرفتن شیشه‌های رنگی در کنار یکدیگر به وجود می‌آید. این طرح می‌تواند نشانگر یک الگو یا طرح خاصی باشد. این هنر دست ساز به نوعی شیشه سازی نیز گفته شده که در طراحی آن از یک تکنیک بسیار خاص و فوق‌العاده‌ای استفاده می‌شود. آستین گلاس در انواع و در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که بسته به نوع کاربرد آن‌ها می‌تواند دارای ضخامت‌های مختلف و متفاوتی باشد.

از این دسته شیشه‌ها در طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این تکنیک باعث می‌شود تا طراحی زیباتری ایجاد شده و جذابیت محیط نیز دو برابر شود. اگر بخواهیم مثالی از طراحی این دسته از شیشه‌ها بیان کنیم، می‌توانیم به طراحی شیشه‌های موجود در خانه‌های قدیمی اشاره کنیم. شیشه‌هایی که به صورت رنگی بوده و در بسیاری از درب‌ها و پنجره‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

توجه داشته باشید این شیشه‌ها به تکنیک استین گلاس نیز معروف هستند. تکنیک استین گلاس، تکنیکی دست ساز است که در آن شیشه‌های مختلفی از جمله شیشه‌ی رنگی، تراشدار، طرح دار، بافت دار و تراشدار مورد استفاده قرار گرفته که در این تکنیک شیشه‌ها به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

برای اتصال این دسته از شیشه‌ها از فلزات مختلفی به نام لدکینی استفاده می‌شود. این فلزات از جنس قلع بوده که باعث می‌شوند تا شیشه‌های به کار رفته به یکدیگر اتصال پیدا کرده و به صورت یکپارچه به یک دیگر متصل شوند. فلز به کار رفته در این شیشه‌ها با حرکت آن نقوش مختلفی را ایجاد می‌کنند.

امروزه به دلیل استفاده بسیار زیاد از شیشه‌های استین گلاس اصطلاح و تکنیک استین گلاس نیز مشهور شده است. آثار هنری مختلف و متنوعی از این دسته از شیشه‌ها را می‌توان در سراسر دنیا دید که یکی از این دسته از هنرها را می‌توان به آثار معروف لوئیس تیفانی اشاره کرد.

استین گلاس چیست

تاریخچه شیشه استین گلاس

استین گلاس عمری طولانی مدت دارد. قدمت این دسته از آثار به قرن 7 میلادی و به شهر انگلستان بر می‌گردد. این هنر، درست در دوره رومانسک و در بین دوره قرن 6 تا 11 میلادی و با پیدایش سبک گوتین در معماری‌های مربوط به آن زمان مشهور شد. در آن دوران استفاده از سبک گوتین مربوط به ساخت انواع کلیساها و مراکز مذهبی بود. هنر استین گلاس توسط هنرمند برجسته یعنی لوئیس کامفورت خلق شد. این هنر نیز شباهتی به شیشه‌های ارسی ایرانی نیز دارد.

کاربرد شیشه استین گلاس

همانطور که در بالا گفتیم استین گلاس نوعی تکنیک بوده که باعث خلق شیشه‌های بسیار زیبا و چشم نواز می‌شود. این شیشه‌ها برای زیبایی هر چه بیشتر در دکوراسیون داخلی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر اگر به دنبال یک ترفند بسیار خلاق و جالب هستید تا بتوانید دکوراسیون داخلی محیط خانه خود را جذاب‌تر کنید، می‌توانید از شیشه‌های استین گلاس استفاده کنید. از جمله کاربردهای استین گلاس می‌توان به استفاده از آن در موارد زیر اشاره کرد.

  • پارتیشن‌شیشه ای
  • دیوار پوش
  • پنجره‌های استین گلاس
  • گنبدهای درست شده از شیشه‌های تزئینی
  • شیشه‌ی درب لابی
  • نورگیر شیشه‌ای

مزایای استفاده از شیشه استین گلاس

استفاده از شیشه‌های استین گلاس مزایای مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بسیار بالا در برابر آب
  • نصب بسیار سریع و آسان
  • نصب به صورت تکی تا 3 متر طول
  • شفافیت بسیار بالا و ایجاد نمایی بسیار زیبا و فوق العاده
  • مقاومت بسیار بالای آن در برابر گرما و سرما

استین گلاس چه کاربردی دارد

چرا باید از شیشه آستین گلاس استفاده کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارند که افراد به سراغ استفاده از شیشه آستین گلاس می‌روند. نکته قابل توجه در خصوص استفاده از شیشه استین گلاس این است که هنگام استفاده از این شیشه‌ها، باید شیشه معمولی نیز مورد استفاده قرار گیرد. وجود این دسته از شیشه‌ها باعث می‌شود تا نور از خطوط، رنگ‌ها، شیشه‌های تراش خورده و بافت‌های مختلفی که روی شیشه وجود دارند رد شده و زیبایی هر چه بیشتری را ایفا کنند.

وجود این دسته از شیشه‌ها و طراحی‌هایی که در اثر این شیشه‌ها به وجود می‌آیند، می‌تواند باعث ایجاد هارمونی هر چه بیشتر در فضا شده و زیبایی هر چه بیشتری را برای شما به وجود می‌آورد.

سخن پایانی

شیشه‌های استین گلاس به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، در هر فضایی که نیاز به شیشه داریم، تاثیرات بی‌نظیری ایجاد می‌کنند. این شیشه‌ها با عبور نور از خطوط، رنگ‌ها، بافت‌ها و حتی شیشه‌های تراش‌دار، زیبایی‌های فراوانی در فضا به وجود می‌آورند. زمانی که از شیشه‌های رنگی در شیشه‌های استین گلاس استفاده می‌کنیم، نورهای متنوعی را می‌توانیم در فضا به تصویر بکشیم. وجود این شیشه‌ها، نه‌تنها نقوشی زیبا را در داخل فضا ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند با سبک معماری ما هماهنگ شود و زیبایی و هارمونی بیشتری را در فضا به وجود آورد، بخصوص در مواردی مانند سقف، درب، و پنجره.

Call Now Button