تفاوت شیشه میرال با شیشه سکوریت

در زمینه مواد ساختمانی و دکوراسیون داخلی، دو نوع شیشه بسیار مورد استفاده و مورد توجه قرار می‌گیرند که عبارتند از شیشه میرال و شیشه سکوریت. هر یک از این نوع‌ها از ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود برخوردارند که با توجه به مشخصه‌های فنی و ظاهری آنها، تفاوت‌های مهمی را به وجود آورده‌اند. با پارتیشن ساز همراه باشید.

تفاوت شیشه میرال و شیشه سکوریت در چیست؟

شیشه میرال و سکوریت هر دو مقاومت بالایی دارند و از جمله شیشه‌های نشکن می‌باشند که در محیط‌های مختلف و صنایع کاربرد‌های زیادی دارند. در پاسخ به این سؤال که تفاوت شیشه میرال با شیشه سکوریت در چیست؟ بهتر است که بگوییم این دو از نظر مقاومت ضربه‌ای و شکست، کاربرد، مقاومت حرارتی، قدرت خمشی، شفافیت، وزن و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. مقایسه شیشه میرال و شیشه سکوریت در نگاه اول متفاوت بودن آن‌ها را مشخص نمی‌سازد.

در سایت‌های مختلف نویسندگان برای این دو شیشه تفاوت قائل نمی‌شوند و غالباً بیان می‌کنند که شیشه میرال همان سکوریت است و تنها تفاوت مربوط به نام کارخانه‌ی تولید کننده است. کارخانه‌ای که در ابتدا شیشه میرال را تولید کرده به همین نام مشهور بوده است. شیشه سکوریت نیز حدود ۵۰ سال است که با بهره گیری از نیروی‌های مجرب و تکنولوژی‌های پیشرفته در ایران ساخته می‌شود. در بخش‌های بعدی در مورد تفاوت‌های شیشه میرال و سکوریت به مطالب مهمی اشاره خواهیم کرد.

فرق شیشه میرال با شیشه سکوریت

تفاوت شیشه میرال و سکوریت در مقاومت ضربه‌ای

شیشه میرال و سکوریت هر دو از لایه‌های شیشه‌ای تولید می‌شوند. ضخامت لایه‌های سکوریت نسبت به میرال بالاتر است به این علت از مقاومت بالایی در برابر ضربات مختلف برخوردار می‌باشد. شیشه میرال معمولاً از شیشه‌های تک لایه‌ای ساخته می‌شود که همین امر مقاومت آن را تا حدودی کاهش می‌دهد.

نحوه شکستن

شیشه میرال در هنگام شکستن به تکه‌های بزرگ و نوک تیز تبدیل می‌شود و هنگام تماس انسان ایمن نمی‌باشد. شیشه سکوریت موقع شکستن به تکه‌های کوچک و با لبه‌های صاف تبدیل شده و هنگام تماس به شخص آسیبی نمی‌زند.

مقاومت حرارتی

شیشه سکوریت در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و نفوذ ناپذیر است. شیشه میرال در مقابل حرارت حساس می‌باشد و ممکن است شکسته شود.

تفاوت شیشه میرال و سکوریت در قدرت خمشی

شیشه سکوریت با داشتن لایه‌های انعطاف پذیر در ساختار خود دارای قدرت خمشی بالایی می‌باشد و در سازه‌های خمیده کاربرد بالایی دارد. ‌فرق شیشه میرال و سکوریت در مورد قدرت خمشی این است که شیشه میرال تا حدودی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

تفاوت در کاربرد‌ها

میرال در ساخت بدلیجات، مبلمان و دکوراسیون داخلی به کار می‌رود. شیشه سکوریت در خودرو‌ها و قطار‌ها کاربرد دارد و با هدف ایمنی بخشی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. شیشه سکوریت دارای استحکام و مقاومت بالایی است و میرال درخشان و جذاب می‌باشد. میرال در محیط‌هایی که دید ظاهری و جذابیت اهمیت دارد به کار می‌رود. سکوریت با هدف ایمن سازی و استحکام بخشی به تجهیزات و ساختمان استفاده می‌شود.

شفافیت شیشه‌ها

مقایسه شیشه میرال و شیشه سکوریت نشان می‌دهد که میرال در مقایسه با سکوریت کمی شفاف‌‎تر است. لایه‌های پلیمری موجود در سکوریت مقداری شفافیت آن را کاهش می‌دهند به این علت برخی از این شیشه‌ها شفافیت کمی دارند.

وزن شیشه میرال و سکوریت

شیشه سکوریت به علت داشتن ضخامت بالا سنگین‌ترمی‌باشد. شیشه میرال مقداری سبک‌تر است و حمل و نقل آن به آسانی انجام می‌شود.

قیمت میرال و سکوریت

شیشه سکوریت به علت ضخامت بالا و مقاوم بودن در مقایسه با میرال قیمت بالایی دارد. در قیمت آن‌ها نوسانات ارز، هزینه‌های تولید و عوامل مختلف مؤثر هستند.

تفاوت شیشه میرال با شیشه سکوریت

مزایای شیشه میرال و سکوریت نسبت به شیشه معمولی

شیشه میرال و سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی مزایای بالایی دارند. این شیشه‌ها در برابر ضربات مقاوم می‌باشند و زود شکسته نمی‌شوند. تکه‌های شکسته‌ی آن‌ها مانند شیشه معمولی تهدید کننده‌ی انسان نمی‌باشند و ایمن‌تر هستند. استحکام خمشی این شیشه‌ها حدود ۵ برابر بالاتر از شیشه معمولی است. این شیشه‌ها در مقابل خط و خش مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند.

چنانچه نیاز به دریافت مشاووره و اطلاعات بیشتر در این زمینه و انواع پارتیشن شیشه ای دارید میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را راهنماییی کنند.

معایب شیشه میرال و سکوریت

این شیشه‌ها قابلیت برش ندارند و در صورت نیاز تنها می‌توان در آن‌ها شکاف ایجاد کرد. سوراخ قبل از ذوب شدن و شروع عملیات حرارتی امکان پذیر می‌باشد. همچنین در شکل شیشه‌های میرال و سکوریت نمی‌توان فرم خاصی را پیاده کرد.

کاربرد‌های شیشه سکوریت و میرال

  • این شیشه‌ها در ساخت لوازم خانگی کاربرد‌های زیادی دارند به خصوص شیشه سکوریت در درب فر، ماکروفر، درب شیشه‌ای بخاری و سینک ظرفشویی بیشتر استفاده می‌شود.
  • در ساخت شیشه‌های خودرو‌ها به کار می‌روند.
  • شیشه‌ها در درب ورودی فروشگاه‌ها و ویترین مغازه‌ها کاربرد بالایی دارند.
  • در ساخت آکواریوم، آسانسور و مانیتور‌ها استفاده می‌شوند.
  • شیشه‌ها در بیمارستان و به خصوص در قسمت آزمایشگاه و اتاق عمل آن به کار می‌روند.
  • در محیط‌هایی که به شیشه‌هایی با ابعاد بزرگ نیاز است سکوریت و میرال استفاده می‌شوند.

تولید شیشه سکوریت و میرال

برای تولید شیشه‌های میرال و سکوریت شیشه‌‌ی معمولی را حرارت می‌دهند تا ذوب شود. در ادامه با کمک شوک حرارتی  مواد ذوب شده یا شیشه را سرد می‌کنند. قسمت بیرونی شیشه در مقایسه با بخش داخلی زودتر کاهش دما پیدا می‌کند و این اختلاف دما مقاومت آن را افزایش می‌دهد. فرایند ذوب شدن شیشه در کوره‌های الکتریکی انجام می‌شود که توانایی کنترل دما را دارند. در این عمل انقباض‌هایی رخ می‌دهند که سبب فشردگی لایه‌های خارجی شیشه می‌شوند و میزان مقاومت و استحکام آن‌ها را بالا می‌برند. این شیشه‌ها را می‌توان در ضخامت‌ها و سایز‌های مختلفی تولید کرد که با کاربرد آن‌ها مطابقت داشته باشند.

سخن پایانی

در نتیجه، تفاوت‌های بارزی بین شیشه میرال و شیشه سکوریت وجود دارد که هر کدام از این دو در زمینه‌های مختلف مانند استحکام، شفافیت، ایمنی و کاربردهای معمولی و خاص خود تأثیرگذاری دارند. انتخاب مناسب بین این دو نوع شیشه، به ویژه با توجه به نیازهای فضا و استفاده مورد نظر، امری حیاتی و مهم است که نیاز به شناخت دقیق و کامل از ویژگی‌های هر یک دارد.

Call Now Button