پاراوان چیست و چه تفاوتی با پارتیشن دارد؟

در دنیای معماری و طراحی داخلی، مفهوم پاراوان به عنوان یک عنصر مهم در ایجاد فضاهای تفکیکی و ایجاد حفظ حریم شخصی برای کاربران مورد توجه قرار گرفته است. پاراوان به عنوان یک سازه‌ای معماری که برای تفکیک فضاها و ایجاد انعطاف‌پذیری در استفاده از فضاهای داخلی طراحی می‌شود، امکان بهینه‌سازی فضا و ایجاد فرصت‌های جدید برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌کند. در این مقاله، به تعریف پاراوان و تفاوت‌های آن با پارتیشن پرداخته و نقش مهم آن در ارتقای تجربه کاربری و انعطاف‌پذیری فضاهای داخلی را بررسی خواهیم کرد، با پارتیشن ساز همراه باشید.

پارتیشن خانه

پاراوان چیست و تفاوت آن با پارتیشن

بسیاری از مردم به دنبال پاسخ این سؤال هستند که پاراوان چیست و چه فرقی با پارتیشن دارد؟

پاراون در دسته‌بندی پارتیشن قرار دارد و البته یک نوع پارتیشن متحرک است. پارتیشن برای جدا کردن فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از یک کلمه فرانسوی گرفته شده است. پاراوان را معمولاً در اداره‌ها و اماکن تجاری که محدودیت فضا وجود دارد، برای حفظ کردن حریم خصوصی یک گزینه ایده‌آل در نظر می‌گیرند.

البته نمی‌توان گفت که به صورت اختصاصی تنها در این مکان‌ها کاربرد دارد؛ چراکه در منازل، سالن‌های زیبایی و… هم پاراوان بسیار مورد استفاده قرار  می‌گیرد. پاراوان بدون نیاز به تخریب مورد استفاده قرار می‌گیرد که این یک آپشن مهم است. این نوع پارتیشن لولا و 4 لنگه دارد که طبق یک سری پارامترها با پارتیشن تفاوت‌هایی را به نمایش می‌گذارد که این تفاوت‌ها شامل:

پاراوان چیست و چه تفاوتی با پارتیشن دارد

·  جذابیت بصری

جنبه تزیینی پاراوان را نمی‌توان نادیده گرفت. به هر حال همه ما می‌دانیم که نقش پاراوان و پارتیشن در دکوراسیون داخلیکم نیست، اما پاروان نمای بسیار منحصر به فرد را به وجود می‌آورد و تنها برای تفکیک سازی فضا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در صورتی که پارتیشن در بسیاری از مواقع جلوه بصری خاصی ندارد و تنها برای تفکیک سازی فضا کارایی خود را به نمایش می‌گذارد.

· ابعاد

تفاوت بعدی بین پاراوان و پارتیشن این است که می‌توانید پارتیشن‌ها را برای کاربرد در فضاهای مختلف در ابعاد گوناگونی سفارش دهید، اما پاراوان دارای یک ابعاد استاندارد است. معمولاً ارتفاع پاراوان ۱۸۵سانتی‌متر و عرض بین ۴۰ الی ۶۰ سانتی‌متر را شامل می‌شود.

· مواد اولیه

پارتیشن از مواد اولیه‌ای همچون چوب، آلومینیوم، ام دی اف و شیشه ساخته می‌شود، در صورتی که پاراوان علاوه بر این از متریال‌های دیگری هم برای ساخت خود بهره می‌برد که می‌توان به پارچه، یو پی وی سی و پی‌وی‌سی هم اشاره کرد.

· انتقال راحت

اگر بخواهیم به مهمترین تفاوت پاراوان و پارتیشن اشاره کنیم، به قابلیت جابجایی و انتقال راحت پاراوان مربوط می‌شود که در دسته‌بندی المان‌های متحرک، پاراوان جایگاه بسیار مهمی دارد. به همین خاطر برای ایجاد فضاهای موقت، یک پیشنهاد فوق العاده است. البته که پارتیشن هم خود دارای انواع متحرک است، اما بین پارتیشن و پاراون تفاوت اصلی امکان جابجایی و انتقال راحتی است که پاراوان به خود اختصاص می‌دهد.

پارتیشن های مدرن

نقش پاراوان و پارتیشن در دکوراسیون داخلی

در مورد نقش پاراوان و پارتیشن در دکوراسیون داخلی باید بگوییم که به عنوان جدا کننده در دکوراسیون منزل و محل کار، کارایی قابل قبولی دارند. پاراوان و پارتیشن را در بخش‌های گوناگون به راحتی می‌توان مورد استفاده قرار داد که تقسیم کردن فضا مهم‌ترین کاربرد این دو است.

حفظ حریم خصوصی یکی دیگر از دلایلی است که برای تفکیک سازی قسمتی از فضا شما را مجبور می‌کند از پاراوان و پارتیشن استفاده کنید. در اداره‌ها، مغازه‌ها، شرکت‌ها، نمازخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و بسیاری از مکان‌های این چنینی دیگرکارایی پررنگ این نوع جداکننده‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

شما در هنگام استفاده از پاراوان و پارتیشن باید به نوع استفاده خود هم توجه داشته باشید؛ چرا که با در نظر گرفتن تفاوت بین این دو، در شرایطی شاید استفاده از پاراوان معقولانه‌تری راهی باشد که باید انتخاب کنید. عمدتاً در دکوراسیون از پاراوان برای جدا کردن پذیرایی از قسمت غذاخوری، محدودیت فضای ورودی، جدا کردن فضای اتاق کار از قسمت تعویض لباس و… می‌توان استفاده کرد.

پارتیشن بندی منزل

راهنمای انتخاب پاراوان

حال که با پاسخ این سوال که پاراوان چیست و چه فرقی با پارتیشن دارد آشنا شده‌اید، بهتر است در هنگام انتخاب پاراوان یک نکته مهم را در نظر بگیرید. برای هماهنگی هرچه بیشتر پاراوان با دکوراسیون داخلی توصیه ما به شما عزیزان این است که سعی کنید به رنگ دیوار، نوع کفپوش، رنگ و جنس پرده و جایگاه هر کدام در دکوراسیون داخلی توجه داشته باشید؛ چرا که هر کدام از این موارد باعث زیبایی هرچه بیشتر پاراوان و نقش آن در دکوراسیون داخلی می‌شود.

پاراوان چیست

انواع پاراوان

همان‌طور که گفته شد یکی از عوامل تفاوت پاراوان و پارتیشن به خاطر متریال و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت پاراوان است. به همین خاطر، انواع پاراوان را می‌توان به در دسته‌بندی پاراوان ساده، لیزری، شیشه‎ای و چوبی قرار داد.

ارزان‌ترین پاراوان بازار، نوع ساده آن است که رنگ‌هایی گوناگونی همچون سفید و گردویی بیشتر موجود است. پاراوان لیزری جزء پرطرفدارترین‌ها است که روی تخته‎های ام دی اف برش آن صورت می‌پذیرد. پاراوان حصیری نسبت به پاراوان ساده کمی قیمت بالاتر است و جنس متفاوتی را ارائه می‌دهد.

پاراوان شیشه‌ای یکی از زیباترین انواعی است که می‌توانید انتخاب کنید. البته شاید ذهن شما در حال حاضر به سمت پارتیشن شیشه‎ای برود ولی باید گفت که پاراوان شیشه‌ای یک نوع پارتیشن متحرک است. پاراوان چوبی هم از چوب ساخته می‌شود و باید در مکانی که رطوبت وجود ندارد از این نوع پاراوان استفاده کنید. برای کلیه دکوراسیون‌ها استفاده از پاراوان چوبی یک گزینه هوشمندانه است.

کاربرد پارتیشن نیویورکی در منزل

پارتیشن ساز ارائه دهنده بهترین پاراوان و پارتیشن

با در نظر گرفتن اهمیت نقش پاراوان و پارتیشن در دکوراسیون داخلی شما باید از تجربه و تبحر یک تیم ماهر برای خرید متریال باکیفیت استفاده کنید. پارتیشن ساز یکی از مجموعه‌های معتبر در زمینه فروش پاراوان و اجرای پارتیشن شیشه ای است. این مجموعه به عنوان متخصص و مجری انواع پارتیشن در ایران سعی می‌کند همیشه باکیفیت‌ترین محصول را با قیمتی مناسب عرضه کند. متأسفانه برخی از مشتریان برای پرداخت هزینه پایین‌تر به کیفیت متریال توجهی ندارند. به همین دلیل، بعد از مدتی با احساس نارضایتی مواجه می‌شوند. برای تهیه انواع پاراوان و پارتیشن با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

Call Now Button