دلایل شکستن شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یکی از مواد ساختمانی مورد استفاده در بسیاری از ساختمان‌ها و خودروهاست که به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد. با این حال، شاهد برخی موارد ناخوشایند همچون شکستن شیشه‌های سکوریت هستیم که می‌تواند عواقب جدی و حتی خطرات جانی را برای افراد در بر داشته باشد. در این مقاله به بررسی دلایل شکستن شیشه‌های سکوریت می‌پردازیم و راهکارهایی را برای پیشگیری از این موضوع ارائه خواهیم داد. با پارتیشن ساز همراه باشید.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت نوعی شیشه بسیار مقاوم بوده و به همین خاطر در مراکز و جاهایی که نیاز به امنیت و استحکام بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این استحکام نیز به ساختار فیزیکی و جنس آن‌ها برمی‌گردد. این شیشه‌ها به قدری محکم بوده که ۷ برابر از دیگر شیشه‌ها از خود استقامت نشان می‌دهند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص این دسته از شیشه‌ها این است که اگر شیشه‌ی سکوریت شکسته شوند، به قطعات ریزی تبدیل می‌شوند. این قطعات نیز هر کدام دارای لبه‌های گرد بوده که هیچ کدام از آن‌ها خطری برای شما ندارند. این ویژگی‌ها باعث شده تا امروزه در صنایع مختلف و در خانه‌ها از این شیشه‌ها استفاده شود.

شیشه های سکوریت چرا میشکنند

چرا شیشه سکوریت می شکند؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که  شیشه‌های سکوریت چگونه و تحت چه عواملی می‌شکنند؟ آیا در هر لحظه و پس از وارد شدن ضربه این شیشه دچار شکستگی می‌شود؟ همان‌طور که در بالا گفتیم این شیشه‌ها جزو مقاوم‌ترین شیشه‌های موجود در بازار بوده که کمتر زمانی پیش می‌آید تا دچار شکستگی شوند. اما دلایل مختلفی نیز وجود دارند که باعث نابودی و شکستگی شیشه سکوریت یا میرال شود. در ادامه به عواملی که باعث شکسته شدن شیشه‌های سکوریت می‌شوند، خواهیم پرداخت.

ضربه به سطوح شیشه

شاید با خود بگویید که یکی از ویژگی‌های برجسته شیشه‌های سکوریت، عدم شکستگی در مقابل ضربه است؛ پس چگونه یکی از عامل‌های اصلی شکستگی آن به حساب می‌آید؟ دقت داشته باشید شیشه سکوریت شیشه‌ای است که در مقابل ضربات بسیار محکم، مقاوم بوده و این مقاومت به قدری است که تبدیل به یکی از ویژگی‌های آن شده است. اما محل دریافت ضربه در شکستن یا نشکستن شیشه می‌تواند تاثیر بگذارد. به عنوان مثال اگر ضربه به صورت محکم در اطراف شیشه باشد، شیشه نمی‌شکند. اما از طرفی اگر ضربه به صورت محکم در مرکز شیشه زده شود، شیشه می‌شکند.

البته نکته قابل توجه این است که احتمال شکستگی از طرف لبه‌ها نیز در برخی موارد وجود دارد؛ چرا که شیشه‌هایی سکوریتی علاوه‌بر داشتن مزایای مختلف، دارای معایبی نیز هست که یکی از آن‌ها عدم محکم بودن آن در برخی از مواقع از ناحیه لبه‌ها است. برای جلوگیری از شکست شیشه در ناحیه لبه‌ها می‌توان از یراق آلات مخصوصی استفاده کرد تا احتمال شکستگی در این نقاط کاهش پیدا کند.

نابودی از طریق خود شیشه؛ نابودی آنی یا خودکشی شیشه

از دیگر دلایلی که یک شیشه می‌تواند به یکباره بشکند، نابودی از طریق خود شیشه‌ است. در این زمان هیچ عامل خارجی مانند ضربه وجود ندارد که باعث شکستگی شیشه شود. یک سری عوامل که می‌توانند در شکسته شدن ناگهانی دخیل شوند، شامل تغییرات ناگهانی دما، قاب بندی نادرست و… می‌شود. این عوامل باعث می‌شوند تا شیشه به صورت ناگهانی شکسته شده و حتی موجب ایجاد ترک‌های مختلفی شود که در نتیجه باعث خرابی و شکستگی آن می‌شود.

نصب نادرست شیشه

همان‌طور که دیدید علت شکستن شیشه سکوریت متفاوت بوده و به سبب عوامل مختلفی است. از دیگر دلایلی که می‌تواند موجب شکستگی این دسته از شیشه‌ها شود،  نصب نادرست و نامناسب آن بوده که می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریزی روی سطح شیشه شود به عنوان مثال برای نصب پارتیشن شیشه ای با شیشه های سکوریت حتما باید موارد به درستی انجام شود. این ترک‌ها نیز به تنهایی نمی‌توانند، بشکنند و معمولا تحت تاثیر عوامل دیگری از جمله گرما و سرما یا همان تغییر ناگهانی دما می‌شکنند. نکته قابل توجه در خصوص نصب این دسته از شیشه‌ها این است که شما نباید فشار زیادی به هنگام نصب روی آن‌ها وارد کنید. با وارد کردن فشار بیش از حد فشار، احتمال ایجاد ترک‌های ریزی روی شیشه وجود داشته که در آینده باعث شکستگی کامل شیشه می‌شود.

چرا شیشه سکوریت میشکند

عدم نبود بادخور مناسب به هنگام نصب در شیشه های سکوریت

در بررسی دلایل شکستن شیشه‌های سکوریت نبود بادخور مناسب به هنگام نصب نیز نوعی دلیل جهت شکستن شیشه‌های سکوریت به حساب می‌آید. به هنگام نصب هر نوع شیشه‌ای، لازم است به مقادیر مناسب و کامل بادخور داشته باشد. در صورتی که به مقدار لازم به شیشه بادخور داده نشود می‌تواند موجب خرابی و شکستگی در شیشه شود. در شیشه‌های سکوریت اگر به میزان کافی بادخور نباشد، می‌تواند آسیب‌هایی به لبه‌ی شیشه وارد کند. با وارد شدن این آسیب‌ها عمر شیشه کاهش پیدا کرده و آسیب‌های مختلفی به شیشه وارد می‌شود.

سخن پایانی

با این حال، باید توجه داشت که عوامل مختلفی می‌توانند منجر به شکستن این نوع شیشه‌ها شوند و برای جلوگیری از این موضوع، استفاده از شیشه‌های سکوریت با استانداردهای مرتبط، نگهداری و تعمیرات منظم، و آگاهی کافی از عوامل خطرناک می‌توانند اقدامات موثری باشند. افزایش آگاهی عمومی و تحقیقات بیشتر در زمینه بهبود فناوری شیشه‌های سکوریت نیز می‌تواند در جهت افزایش ایمنی و کاهش حوادث مرتبط با شکستن این نوع شیشه‌ها موثر باشد.

Call Now Button