مزایا و معایب دکوراسیون open office

در طراحی داخلی محیط‌های اداری، انتخاب نوع دکوراسیون و طراحی مناسب می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روی احساس کارکنان، فضای کاری و حتی بهره‌وری داشته باشد. از جمله رویکردهای مورد بررسی در این زمینه، دکوراسیون Open Office است که با طراحی‌های آزادانه و بدون محدودیت‌های فیزیکی در فضای کاری معروف است. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب این نوع دکوراسیون خواهیم پرداخت. از یک سو، فضای باز و آزاد می‌تواند ارتباطات و هماهنگی بین اعضای تیم را تسهیل کند و احساس ارتباط بیشتری را ایجاد نماید. از سوی دیگر، عدم وجود محدودیت‌های فیزیکی ممکن است باعث کاهش حریم شخصی کارکنان شود. از این رو، بررسی دقیق مزایا و معایب این نوع دکوراسیون می‌تواند به تصمیم‌گیری در مورد طراحی بهینه فضای کاری کمک شایانی نماید. با پارتیشن ساز همراه باشید.

فضای کار باز

اپن آفیس چیست؟

دفاتر اداری باز با نام اپن آفیس معرفی می‌شوند که با دفاتر خصوصی تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. طراحی دفاتر باز به صورتی انجام می‌شود که محیط‌هایی با میز مشترک، اتاق‌های کنفرانس و فضاهای قابل دسترس برای تمامی کارکنان و کارمندان یک اداره وجود دارد. این نوع طراحی نسبت‌ به طراحی‌های سنتی کاربرد بیشتری دارد. در مقایسه با سایر ادارات، سطوح بهره‌وری و خلاقیت در فضاهای اداری باز بسیار بالاتر است و اگر به‌ صورت صحیح طراحی و اجرا شود، می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای کارمندان به همراه داشته باشد. شرکت‌هایی که به صورت اپن آفیس هستند، می‌توانند از کارمندان بیشتری برای پروسه کاری خود کمک بگیرند و زودتر به هدف مجموعه برسند. در واقع این ادارات اهداف خود را به‌ صورت تیمی پیش می‌برند. این نوع فضای کاری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در ادامه به بررسی معایب و مزایای فضای کاری باز می‌پردازیم.

معایب فضای کار باز

مزایای محیط کاری باز

اپن آفیس با توجه به طراحی ویژه‌ای که دارد مزایای بسیار زیادی را به‌ همراه خواهد داشت که برای استفاده از آن در محیط کاری خود توصیه می‌کنیم حتماً به موارد زیر دقت داشته باشید.

کاهش هزینه‌ها و صرفه‌ جویی در فضا

توجه داشته باشید که در طراحی اپن آفیس دیگر اتاق‌های جداگانه وجود ندارد و حداقل فضای موردنظر برای هر ایستگاه کاری در نظر گرفته می‌شود. طراحی دفاتر کاری مجزا هزینه‌های زیادی را به‌ همراه دارد. در حالی‌ که محیط‌های کاری باز فضای بیشتری را در اختیار کارمندان بیشتر قرار می‌دهد. به‌ همین خاطر اقتصادی‌تر بوده و می‌توان از نیروی بیشتری بهره‌مند شد.

موفقیت در پروژه‌های گروهی

هنگامی‌ که در یک دفترکار همه نیروها روی یک پروژه خاص متمرکز شوند، مدیران نیز به راحتی می‌توانند پیشرفت و نتایج را اندازه‌گیری کنند؛ زیرا تمامی کارمندان در یک فضای مشترک مشغول به‌ کار هستند و هدف همه آن‌ها مشخص است. با توجه به این‌ که در این محیط تبادل بازخورد و پردازش اطلاعات بین همه کارمندان ساده‌تر انجام می‌شود، بنابراین دسترسی به یکدیگر راحت‌تر است. به‌ همین خاطر اگر نیاز به یک جلسه فوری باشد خیلی راحت این جلسه برگزار خواهد شد و دیگر لازم نیست با برنامه‌ریزی قبلی همه افراد از اتاق خود خارج شوند و دور هم بنشینند. به‌ همین خاطر پروژه با سرعت و دقت بیشتری پیش می‌رود.

مزایای فضای کار باز

تبادل ایده‌ بین اعضای شرکت

با توجه به این‌ که در یک محیط کاری باز کارمندان به‌ راحتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، بنابراین در مورد هر موضوع خاصی خیلی سریع می‌توانند نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به تبادل ایده بپردازند. زمانی‌ که یک تیم کاری بتواند با یکدیگر همفکری و ایده‌ پردازی داشته باشد، خیلی راحت‌تر به اهداف خود دست می‌یابد.

آسان شدن نظارت برای مدیران

مدیران و رهبران در اپن آفیس به‌ صورت ساده و کارآمدتری بر فعالیت تیم خود نظارت دارند. به‌ همین خاطر دیگر لازم نیست مدیر برای بازبینی کارها به‌ صورت جداگانه از اتاقی به اتاق دیگر برود. این نوع نظارت به‌ صورت دقیق و سریع انجام می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات را به‌ سرعت ردیابی و برطرف کند.

بهبود روابط بین کارمندان

توجه داشته باشید وقتی در یک محیط کار موانع فیزیکی وجود نداشته باشد، ارتباط بین کارمندان راحت‌تر می‌شود و می‌توانند در کنار هم یک کار تیمی را پیش ببرند. همچنین روابط بهتر کمک می‌کند که سطوح همکاری بالاتر رود و یک مدیر خیلی راحت‌تر بتواند کار تیم خود نظارت داشته باشد. همچنین لازم است بدانید که دفاتر کاری باز یا اپن آفیس یک فرصت طلایی برای آزادکاران محسوب می‌شود که می‌توانند با حضور در دفاتر کاری اشتراکی فرصت داشته باشند با کارمندان دیگر معاشرت کنند و کسب‌ و کار خود را رونق دهند.

فضای کار باز چیست

معایب محیط کاری باز

اپن آفیس علاوه‌بر تمام مزایایی که دارد، دارای یکسری نقاط ضعف است که باید در هنگام طراحی چنین فضای کاری به این موارد نیز توجه داشت. در این بخش ما قصد داریم برخی از معایب محیط کاری باز را بررسی کنیم.

محیط شلوغ و پر سروصدا

دفاتر کاری باز نسبت‌ به دفاتر بسته پر سروصدا و شلوغ هستند. به‌ عنوان مثال فرض کنید یکسری از کارمندان برای پیشبرد پروژه خود با صدای بلند با یکدیگر صحبت می‌کنند یا چندین تلفن به‌ صورت همزمان زنگ می‌زند. همه این موارد باعث شلوغ شدن فضای کاری می‌شوند. برای جلوگیری از حواس‌ پرتی ناشی از سروصدا کارمندان می‌توانند از هدفون استفاده کنند. ولی کسانی که فکر می‌کنند نمی‌توانند همزمان با کار به موسیقی ملایم گوش کنند، بهتر است از صداگیر سیلیکونی استفاده کنند. این صداگیرها بسیار ارزان‌ قیمت هستند و به حفظ تمرکز افراد کمک می‌کنند. حتماً این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که نباید در هنگام کار به موسیقی‌های تند، پادکست، رادیو و امثال آن گوش کنید؛ زیرا باعث می‌شوند مغز شما بیشتر مشغول باشد.

اپن آفیس چیست

آلودگی و افزایش شیوع بیماری

در محیط کاری باز تمامی کارمندان در کنار یکدیگر قرار گرفتند و فاصله ایمن بین آن‌ها وجود ندارد. بنابراین حتی بیماری‌های ساده مثل سرماخوردگی نیز خیلی سریع شیوع پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که بهره‌وری کل سازمان کاهش پیدا کند؛ زیرا تعداد زیادی از کارمندان بیمار می‌شوند و ممکن است نیاز به مرخصی داشته باشد یا انرژی لازم برای فعالیت را ندارند. توجه داشته باشید که گسترش آلودگی در محیط کار قابل اجتناب نیست؛ به‌ همین خاطر کارمندانی که در محیط‌های اپن آفیس فعالیت دارند، باید بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

فقدان امنیت و حریم خصوصی

با توجه به این‌ که در اپن آفیس همه کارمندان در یک سالن باز و کنار یکدیگر می‌نشینند، بنابراین برای صحبت کردن و کارهای خصوصی امنیت و حریم خصوصی نخواهند داشت. در حالی‌ که در دفاتر مجزا، هر کدام از کارمندان در یک اتاق جداگانه فعالیت دارند و برای انجام کارهای خصوصی می‌توانند درب اتاق را ببندند و به‌ کار خود برسند. در این زمینه مراقبت از وسایل شخصی و اطلاعات دیجیتالی نیز حائز اهمیت است. پیشنهاد میشود برای حفظ حریم خصوصی کارکنان از پارتیشن های مدرن شیشه ای استفاده شود. شما میتوانید از طریق همین سایت در بخش قیمت پارتیشن شیشه ای با محاسبه گر آنلاین اقدام به محاسبه حدودی قیمت میزان پارتیشن موردنیازتان را مشاهده نمایید و سپس اقدام به خرید نمایید.

مزایا و معایب اپن آفیس

طراحی فضای کاری مناسب توسط تیم پارتیشن ساز

در مقاله امروز مزایا و معایب اپن آفیس را بررسی کردیم. همان‌طور که ذکر شد این فضای کاری اگر به‌ درستی طراحی شود بسیاری از معایب آن بهبود پیدا می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید فضای کاری خود را به یک اپن آفیس تبدیل کنید، توصیه می‌کنیم حتماً با کارشناسان حرفه‌ای و با تجربه پارتیشن ساز در ارتباط باشید تا بهترین ایده‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

Call Now Button