تفاوت بین شیشه سوپر کلییر و شیشه های کریستالی

در سال های اخیر با توجه به گسترش روز افزون استفاده از پارتیشن شیشه ای فریم لس و بکارگیری انواع شیشه ها در پروژه های مختلف اداری و تجاری ، فروشندگان این محصول از عناوین متعددی برای شیشه ها استفاده می نمایند که متاسفانه این اصطلاحات بدون هیچ گونه پشتوانه علمی و یا اطلاعات تکمیلی در این صنعت نو پا بسیار رایج شده است . بدین منظور تلاش کردیم تا در حد توان اطلاعات صحیح تری از این صنعت در اختیار علاقمندان و کارفرمایان محترم قرار دهیم .

در شرایط فعالی تنوع محصولات شیشه ای بالا رفته و شایده انتخاب بین نوع شیشه اندکی سخت به نظر برسد. همانطور که می دانید در کارخانه شیشه ، شیشه هایی با سایز ، ویژگی و قطرهای مختلف برای استفاده در تمامی صنایع مرتبط تولید می گردد که از آن جمله می توان به شیشه های فلوت ، سوپر کلییر و کریستالی اشاره نمود. شیشه سوپر کلییر و شیشه های کریستالی از دسته محصولات پرکاربرد در این عرصه به شمار می روند. کیفیت اینگونه شیشه ها بسیار بالا بوده و ویژگی های خاص خود را دارند. برای درک بهتر موضوع در این مقاله قصد داریم بیشتر به مشخصات شیشه های سوپر کلییر و کریستالی جهت آگاهی شما دوستان عزیز بپردازیم و بررسی سایر شیشه ها را به مقالات آتی این مجموعه موکول خواهیم کرد.

پارتیشن با شیشه سوپر کلییر و کریستالی

آشنایی با ویژگی های شیشه سوپر کلییر و شیشه های کریستالی

شاید در مورد این دو نوع شیشه اطلاعاتی نداشته باشید! شاید برایتان سوال پیش بیاید که کاربرد هر یک از این شیشه ها در چیست؟ در کجا بیشتر کاربرد دارند و از چه موادی تولید می شوند. جالب است بدانید که کریستال از قدیم وجود داشته و نوع سرب آن با بهره گیری از اکسید سرب توانسته وضوح شیشه را افزایش دهد.

شیشه های کریستالی به شیشه های کم آهن معروف هستند و از طرف دیگر شیشه های سوپر کلییر نیز در دنیا با عنوان شیشه شفاف شناخته می شوند . تفاوت فاحش بین این دو شیشه بیشتر در شفافیت آنهاست که هر یک در صنعت ساختمان بر حسب نیاز در قسمت های مختلف استفاده گردیده و کاربردهای خاص خود را دارا هستند . تفاوت قیمت در بین این شیشه ها بسیار زیاد بوده و همچنین کاربردهای متفاوتی نیز دارند . جالب است بدانیم هر دو مدل شیشه های فوق با توجه به اهمیت کارفرما و یا بکارگیری در قسمت مورد نظر امکان استفاده در پارتیشن های اداری را دارا هستند که در این بخش به تفصیل به کاربرد هر کدام می پردازیم

⇐ حتما بخوانید: شیشه نشکن یا شیشه لمینت؛ کدام برای خانه بهتر است؟

نحوه ساخت هر یک از شیشه ها

این تصور برای همه وجود دارد که تمامی شیشه ها با فرمول یکسان ساخته می شوند که این طرز تفکر بسیار درست است . تمامی شیشه ها با رنگ ها ، شکل ها و شفافیت های متفاوت همگی دارای یک فرمول بوده و یکسان شاخته می شوند و تفاوت اصلی در دقت تولید آنها می باشد زیرا فرمول اصلی شیشه ها قابل تغییر نیست ولی می توان میزان مواد تشکیل دهنده در آنها را با تکنیک های خاصی تغییر داد .

شیشه های کریستالی به دلیل شفافیت بالای آن و همچنین قیمت متفاوتش نسبت به شیشه سوپر کلییر بسیار خاص و لوکس بوده و جهت استفاده پروژه های متفاوتی را طلب می نماید زیرا محیط اطراف و سایر ملزومات می بایست متناسب با پارتیشن شیشه ای و کیفیت شیشه های آن تعریف شود . شفافیت بالای شیشه های کریستالی در تبادل نور و شفافیت دید بسیار تاثیر گذار است ولی این بدان معنا نیست که شیشه های سوپر کلییر کیفیت خوبی ندارند به طور کل اینطور می توان گفت که این دو شیشه فاصله چندانی با یکدیگر نداشته فقط تفاوت اصلی در شفافیت و وضوح تصویر بالای شیشه کریستالی می تواند باشد .

شیشه های سوپر کلییر دارای میزان آهن قابل توجهی نیستند و حتی میزان آهن موجود در این شیشه تفاوت بسیار اندکی با شیشه های فلوت و معمولی دارند ولی در مقابل آن میزان آهن موجود در شیشه های کریستالی از آنچه فکر می کنید بسیار کمتر می باشد . در ظاهر سطح مقطع شیشه معمولی فلوت کاملاً سبز تیره دیده می شود و شیشه کریستالی دارای سبزی بسیار کمی در سطح مقطع می باشد که شیشه های سوپر کلییر وضعیتی ما بین این دو گروه را دارا می باشند . این رنگ سبز موجود در شیشه ها نمایش دهنده میزان اکسید آهن موجود در شیشه می باشد .

میزان اکسید آهن در شیشه های سوپر کلییر آنقدر کم هست که این امر می تواند از آثار خاک موجود در ظرف شیشه ها در زمان ذوب شدن نشات بگیرد . این میزان آهن کم در یک لیوان یا ظرف شیشه ای تولید شده بسیار محسوس است تا شیشه ای نصب شده با عنوان پارتیشن شیشه ای لیکن در برخی از موارد این شفافیت در پارتیشن های اداری نیز شدیداً قابل لمس می باشد.

به طور مثال زمانی که در فضای داخلی دفتر کار از تعدادی جدا کننده شیشه ای به عنوان دیوایدر استفاده گردد که بیش از 5 ردیف و در موازات هم قرار گرفته اند حتی اگر هم در موازات نور نباشند سبز بودن شیشه ها کاملاً مشهود می باشد و یا در مواردی که نیاز است شیشه ها به واسطه فیلم های رنگی و یا چاپ بر روی آن مثلاً به رنگ زرد در آید ، رنگ سبز موجود در شیشه ها تاثیر بسزایی در تغییر هویت رنگ زرد خواهد داشت . در چنین مواردی است که استفاده از شیشه های کریستالی توصیه می گردد زیرا انتخاب اشتباه شیشه تمامی زحمات طراح و همچنین هویت طراحی را زیر سوال خواهد برد و باعث می گردد که نتیجه دلخواه حاصل نشود .

نحوه ساخت  شیشه های پارتیشن

سازندگان شیشه برای تولید شیشه های کریستالی و با استفاده از تکنولوژی شناور کردن شیشه مذاب اقدام به کم کردن میزان آهن موجود در شیشه می نمایند و با طی این پروسه به شیشه ای بسیار شفاف که اصطلاحاً به آن شیشه نوری گفته می شود دست می یابند . این شیشه ها که به نسبت شیشه های شفاف سوپر کلییر از شفافیت بالاتری برخواردار هستند ، حدود 5 الی 6 درصد نور را بیشتر از خود عبور می دهند .

شیشه های کریستالی در زمان بکارگیری در پارتیشن های شیشه ای تک جداره موجب افزایش جریان نور در داخل فضای اداری می گردند . طبق تحلیل مجله تجارت معماری و طراحی داخلی Architectural Record بهره بردن از شیشه های کریستالی به دلیل کاهش میزان ترکیبات آهن باعث عبور 91% نور طبیعی از آنها می شود و این در حالی است که شیشه های فلوت تنها 83% نور را از خود عبور می دهند . طبق این نظریه فقط کافی است پنج ردیف شیشه فلوت را روی هم قرار دهید تا میزان عبور نور را به وضوح مشاهده نمایید .

⇐ حتما بخوانید: انواع شیشه در ساخت پارتیشن اداری

جهت و میزان نور ورودی و بررسی مسیرهای دید در فضاهای اداری از اصلی ترین مسائلی است که می بایست برای انتخاب نوع شیشه مورد نیاز پارتیشن های شیشه ای فریملس پروژه در نظر گرفته شود . انتخاب و استفاده از انواع شیشه خصوصاً شیشه های کریستالی عموماً موضوعی نیست که همگی به آن بپردازند و بیشتر از وظایف طراح داخلی و معمار پروژه بر شمرده می شود که با توجه به شرایط کلی پروژه تصمیم گیری نموده و نظر قطعی خود را اعلام نماید .

با توجه به تنظیم میزان آهن موجود در شیشه های کریستالی برای رسیدن به 91 درصد عبور نور در برابر 83 درصد عبور نور در سایر شیشه ها ، کاربردهای بسیار زیادی در خارج از پارتیشن های شیشه ای برای آن وجود دارد بطور مثال می توان به شیشه های ویترین طلا و جواهر فروشی ها اشاره نمود . ابعاد بسیار کوچک و ظریف محصولات این صنف نیاز به استفاده از شیشه هایی با شفافیت بالاتر دارد . از دیگر موارد استفاده شیشه های کریستالی می توان به کاربرد آن در صنعت ساخت صفحه مانیتورهای مختلف اشاره نمود که به تازگی نیز بسیار پر طرفدار شده است .
عدم وجود رنگ سبز در سطح مقطع شیشه های کریستالی موجب شده تا تمایل به استفاده از این شیشه ها در پارتیشن های شیشه ای اداری که برای فضاهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر شود . اتاق های کنفرانس و لابی هتل ها وسالن های اجتماعات از جمله فضاهایی هستند که جای استفاده از شیشه های کریستالی را خالی نگه می دارند.

برای بالا تر بردن شفافیت شیشه همیشه این سوال و جود دارد که آیا می شود میزان آهن موجود در شیشه ها را به صفر رساند ؟ در حال حاظر این عمل امکانپذیر نیست زیرا با پایین آوردن میزان آهن در شیشه خصوصاً شیشه های کریستالی و شفاف در جهت بالاتر بردن میزان شفافیت شیشه ها موجب شکننده تر شدن آنها می گردد که این امر طرز استفاده از آنها را بسیار سخت می نماید و البته این قانون برای تمامی شیشه از جمله شیشه فلوت به نسبت شیشه های کریستالی صدق می کند یعنی هر چه شیشه شفاف تر و یا به طور کلی کم آهن تر تولید شود ، شکننده تر خواهد بود . وجود آهن در شیشه موجب بالاتر بردن میزان انعطاف پذیری شیشه ها می گردد .

در این مقاله سعی کردیم که در حد امکان و به اختصار به ویژگی و تفاوت های اساسی شیشه های سوپر کلییر و کریستالی بپردازیم .

پارتیشن با شیشه های سوپر کلییر

مقایسه شیشه سوپر کلییر و شیشه کریستالی

مقایسه از لحاظ برش: شیشه نسبت به کریستال به سرعت سخت شده و برش آن توسط دست باید در زمان محدود صورت بگیرد. مواد مورد استفاده در شیشه به دلیل گرمای زیاد موجب خمیدگی آن می شود. برش روی سطح سفت و تیز مسلماً شکننده تر خواهد بود. کریستال با استفاده از مواد معدنی همیشه خود را تقویت کرده و منعطف تر از شیشه عمل می کند. طراحان و تولید کنندگان به دلیل نرمی کریستال می توانند آن را به هر شکل پیچیده ای تبدیل کنند.

صدای این دو نوع شیشه نیز با هم متفاوت است. شیشه سوپر کلییر بر اثر ضربه یک صادای کوتاه و کسل تولید می کند اما صدای کریستال به دلیل وجود سرب بر اثر ضربه در آن اندکی بلندتر شنید می شود.

همکاری با پارتیشن ساز

مجموعه پارتیشن ساز با سالها تجربه و فعالیت در زمینه تولید و نصب پارتیشن شیشه ای تک جداره این امکان را به شما دوستان عزیز می دهد که از پارتیشن شیشه ای با بهترین نوع پروفیل آلومینیوم در رنگ بندی متنوع و یراق آلات درب متناسب با دکوراسیون داخلی دفتر کار خود استفاده نمایید . برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تخصصی ما با شماره های 09124398678 و 09121054610 در تماس باشید .

فرق پارتیشن شیشه سوپر کلییر و شیشه کریستالی

سوالات متداول

1- کاربرد شیشه های کریستالی؟

در راهرو، ویترین مغازه، پله ها، لابی و آسانسور، استخر، دربهای دودبند، درب اتوماتیک نمای ساختمان و … مورد استفاده قرار می گیرد.

2- بارزترین ویژگی های شیشه سوپرکلییر؟

نمایش صحیح رنگ ها با حداکثر وضوح، نشکن بودن، ایمنی بالا، قدرت بالای انتقال نیرو و تامین نور لازم در محیط

3- انواع شیشه کریستال؟

لژیکی، چینی و ایرانی

4- تفاوت شیشه های کریستالی؟

شفافیت در هر یک از انواع شیشه های کریستالی با هم متفاوت است.

5- شیشه کریستال چه رنگی است؟

نوع با کیفیت آن بی رنگ است ولی رنگ مدل پایین تر شیشه به سمت آبی بیشتر سوق داده می شود. البته در برابر آفتاب سبز رنگ به نظر می رسد. پس هر چقدر رنگ شیشه آبی تر یعنی خلوص مواد تشکیل دهنده بیشتر و خالص تر بوده است.

Call Now Button