شیشه ساتینا چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه در بسیاری از خانه‌ های مدرن، از شیشه به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌ کنند و این مسئله طرفداران بسیاری پیدا کرده است. غالبا افراد به دنبال خانه‌ هایی سازگار با محیط زیست می‌ باشند و از آن جایی که شیشه یک ماده قابل بازیافت است، می‌ تواند آنها را به هدفشان نزدیک کند. شیشه‌ ها در انواع مختلفی تولید و ارائه می‌ شوند. از زیباترین و کاربردی‌ ترین انواع شیشه می‌ توان به شیشه ساتینا اشاره داشت.
از شیشه ساتینا معمولا در تولید وسایل تزئینی یا مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هایی جهت ایجاد و حفظ حریم خصوصی استفاده می‌ شود. این شیشه می‌ تواند یک گزینه ایده آل برای ساخت درب اتوماتیک شیشه‌ ای، پارتیشن شیشه‌‌‌‌ ای و میز شیشه‌‌‌‌ ای به حساب بیاید. در ادامه به نکاتی در مورد شیشه ساتینا اشاره خواهیم داشت.

شیشه ساتینا چیست؟

نحوه تولید شیشه ساتینا

در دهه 1880 شیشه ساتینا برای اولین بار به عنوان شیشه پرس تزئینی در ایالات متحده و انگلیس ساخته شد. در آن زمان شیشه ساتینا مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت. شیشه ساتینا در واقع نوعی شیشه مات است که از آن معمولا به عنوان پارتیشن دوش و یا سایر مکان‌ هایی که نیاز به حفظ حریم خصوصی دارند، استفاده می‌ شود.

با به کار بردن این شیشه‌ ها افراد دید محدودی دارند و تنها قادر به تشخیص سایه‌ ای مبهم هستند. در نتیجه افراد بدون نگرانی می‌ توانند از فضا استفاده کنند. جالب است بدانید که شیشه ساتینا قادر به منعکس کردن نور طبیعی است. به همین دلیل جلوه‌‌‌‌‌‌‌ ای جذاب و مدرن به وجود می‌ آورد.
گاهی پرده‌ ها و کرکره‌ ها نمی‌ توانند کارایی مورد نظر را داشته باشند؛ چرا که افراد نیاز به نور طبیعی دارند و در عین حال می‌ خواهند حریم خصوصی خود را حفظ کنند. در چنین شرایطی استفاده از شیشه‌ های ساتینا می‌ تواند گزینه ایده آلی باشد.

⇐ بدانید: شرایط نصب کابین دوش شیشه ای در حمام

نحوه تولید شیشه ساتینا

شیشه ساتینا تحت عملیات شیمیایی و در واکنش به بخار یا غبار ریز اسید هیدروفلوئوریک تولید می‌ شود. زمانی که اسید با شیشه تماس پیدا می‌ کند، سطح آن شفافیت و براقیت خود را از دست می‌‌ دهد و کاملا مات می‌ شود. در واقع شیشه ساتینا نوع کلکسیونی از شیشه فشرده به حساب می‌ آید.

این شیشه‌ ها معمولا با رنگ‌ های پاستلی رنگ آمیزی می‌ شود که محبوب‌‌‌‌‌ ترین و رایج‌ ترین آن رنگ آبی است. در صورتی که تمایل به مبهم کردن تصویر دارید، کافیست آن را دور‌تر از شیشه ساتینا قرار دهید. هر چقدر میزان فاصله شیشه و شی بیشتر شود، نمای جسم مبهم‌ تر می‌ شود.

با این حال توصیه می‌ شود از دست زدن، گردگیری و تمیز کاری بیش از حد شیشه ساتینا خودداری کنید؛ زیرا امکان از بین رفتن سطح مات شیشه و به جا ماندن نقاطی براق و شفاف وجود دارد. این را هم در نظر داشته باشید که شیشه‌‌‌‌‌ های ساتینا بخصوص رنگ‌‌‌‌ های روشن‌ تر آن، مستعد خراشیدگی هستند.

به همین دلیل بهتر است برای پاک کردن اثر انگشت و یا آلودگی‌ ها از یک شیشه پاک کن دارای 10 درصد ایزوپروپانول به همراه محلول آب و یک حول بدون پرز استفاده کنید.

مزایای شیشه ساتینا

شیشه های ساتینا دارای مزایای فراوانی هستند. از مهم‌‌‌ ترین مزایای آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

مزایای استفاده از شیشه ساتینا

  • از مهم‌ ترین ویژگی‌ های شیشه ساتینا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توان به حفظ حریم شخصی در سطوح مختلف اشاره داشت. این شیشه‌ ها با تار کردن بصری، امکان دیده شدن شخص یا جسم را از بیرون کاهش می‌ دهد.
  • این شیشه‌ ها دارای ظاهری شیک و مدرن هستند.
  • این شیشه‌ ها می‌ توانند تابش نور خورشید را کاهش دهند. ولی باعث کاهش میزان نور طبیعی نمی‌ شوند و به نوعی به افزایش کارایی ساختمان کمک می‌ کنند.
  • شیشه‌ های ساتینا نور خورشید را فیلتر می‌ کنند. به همین دلیل مانند یک عایق حرارتی عمل کرده و از هدر رفت گرما جلوگیری می‌ کند. در نتیجه مصرف انرژی کاهش و بهره‌ وری از انرژی افزایش می‌ یابد.
  • بر خلاف شیشه‌ های شفاف، تمیز کردن شیشه ساتینا به راحتی صورت می‌‌‌‌‌‌ گیرد و ردی به جای نمی‌ ماند.
  • این شیشه‌ ها نسبت به متریال مختلفی همچون چوب و فلز پایداری بیشتری دارند. به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.
  • طول عمر مفید و ماندگاری شیشه ساتینا بالا بوده و در طولانی مدت در هزینه‌ های شما صرفه‌ جویی می‌ کند.
  • این شیشه‌ ها در سبک‌ ها و رنگ‌ های مختلفی تولید ارائه می‌ شود.
  • شیشه ساتینا از متریال قابل بازیافت به حساب می‌ آید. به همین دلیل می‌ تواند گزینه مناسبی برای دوستداران محیط زیست به حساب بیاید.
  • این شیشه‌ ها به نوعی امنیت را بهبود می‌ بخشند و شکستن آنها نسبت به شیشه‌ های شفاف استاندارد دشوارتر است.
  • شیشه ساتینا در برابر آب و هوای سخت از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • این شیشه‌ ها از بازتاب نور یا رفلکشن در تلویزیون جلوگیری می‌ کنند.
  • شیشه ساتینا به کار رفته در لامپ‌ های روشنایی نور را به صورت یکنواخت توزیع می‌ کنند.
  • اشعه ماوراء بنفش خورشید در طی زمان می‌ تواند به فرش، مبلمان و سایر وسایل‌ های خانه آسیب بزند. ولی با استفاده از شیشه ساتینا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توانید از ورود اشعه‌ های مضر آفتاب به داخل خانه جلوگیری کنید.
  • به صورت کلی شیشه ساتینا بسیار بادوام است. با این حال در صورت تمایل به راحتی می‌ توانید شیشه فعلی را با شیشه‌ ای دیگر تعویض کنید.
  • امکان چاپ آرم بر روی شیشه‌ های ساتینا وجود دارد که می‌تواند ظاهر شیک و مدرنی در دفاتر کاری به وجود بیاورد.

⇐ بدانید: پارتیشن شیشه ای منزل

معایب شیشه ساتینا

شیشه‌ های ساتینا در کنار ویژگی‌ های مثبت خود دارای معایبی نیز هستند. از مهم‌ ترین معایب آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • امکان برش و فرآوری مجدد شیشه‌ های ساتینا وجود ندارد. یعنی تنها در زمان پردازش و ساخت به شکل دلخواه در می‌ آیند.
  • این شیشه ها در مقایسه با شیشه‌ های معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. با این حال با افزایش شدید دما، امکان ترک خوردن آنها وجود دارد. در صورتی که شیشه‌ های معمولی با بالا رفتن دما ترک نمی‌ خورند.

کاربرد شیشه ساتینا

کاربرد شیشه ساتینا

شیشه ساتینا کاربردهای فراوانی دارد و از نظر مکان بکارگیری، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. در واقع از این شیشه می‌ توانید در ساختمان‌ های مسکونی، تجاری و اداری استفاده کنید. از شیشه ساتینا معمولا در ساخت شیشه بالکن، درب شیشه‌ ای، درب شیشه‌ ای حمام، پارتیشن شیشه‌ ای، پنجره، اکسسوری‌ ها، شیشه میز، شیشه کمد‌ها و حتی لامپ‌ های روشنایی استفاده می‌ شود.

جمع بندی
در این مقاله به مهم‌ ترین کاربردهای شیشه ساتینا اشاره کردیم. لازم به ذکر است که این شیشه‌ ها گزینه بسیار ایده آلی برای ساخت پارتیشن شیشه‌ ای به حساب می‌ آیند. پارتیشن ساز یکی از شرکت‌‌‌‌ های معتبر فعال در زمینه ساخت انواع پارتیشن از جمله پارتیشن شیشه‌ ای فریم لس است. برای ارتباط با کارشناسان این شرکت می توانید از طریق شماره درج شده با آنها در تماس باشید.

Call Now Button