تفاوت بین شیشه لمینیت و شیشه سکوریت

امروزه استفاده از پارتیشن شیشه ای در دفاتر کار نقش مهمی در ایجاد یک محیط زنده، فعال و تعاملی و در نتیجه حداکثر بهره وری پرسنل دارد. پارتیشن های شیشه ای انواع مختلفی دارد و در طرح های گوناگونی قابل سفارش هستند. شیشه بکار رفته در این نوع پارتیشن در دو جنس لمینت و سکوریت ساخته می شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارد.

اگر تمایل دارید از پارتیشن شیشه ای جهت تفکیک و جداسازی محیط کار خود استفاده کنید، بد نیست اطلاعات کافی درباره جنس شیشه ی پارتیشن داشته باشید. به این ترتیب، می توانید با آگاهی کافی مناسب ترین نوع پارتیشن شیشه ای را برای دفتر کارتان انتخاب نمایید.
در این مطلب، تفاوت پارتیشن شیشه ای لمینت را با پارتیشن شیشه ای سکوریت بطور کامل توضیح می دهم.

تفاوت پارتیشن شیشه ای لمینت با پارتیشن شیشه ای سکوریت

فرق پارتیشن شیشه ای لمینت و سکوریت

شیشه لمینت و سکوریت دو نوع شیشه در صنعت ساخت و ساز هستند که تقاضای زیادی دارند. این دو نوع شیشه به عنوان شیشه های مقاوم و بادوام شناخته می شوند. به همین دلیل، هر دو گزینه مناسبی برای پارتیشن شیشه ای به شمار می روند. با این وجود، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. توجه به این تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تا با توجه به ویژگی های دفتر کارتان و هدفتان از جدا سازی فضا، بهترین و مناسب ترین شیشه را برای پارتیشن شیشه ای محیط کارتان انتخاب نمایید. برای فهمیدن تفاوت شیشه لمینت با سکوریت، ابتدا باید با ویژگی های هر یک از این دو نوع شیشه آشنا شوید.

حتما بخوانید: بازسازی خانه و 10 نکته مهم که قبل از شروع باید بدانید

معرفی شیشه لمینت

پارتیشن شیشه لمینت

شیشه لمینت یکی از انواع شیشه های ایمن در صنعت ساخت و ساز است. لمینت از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده است. در بین هر لایه، طلق پلاستیکی PVB قرار داده می شود. بنابراین شیشه لمینت مقاومت بسیار خوبی دارد. لایه PVB در زمان شکسته شدن شیشه، به تکه های شیشه شکسته شده می چسبد و آنها را در کنار هم قرار می دهد. به این ترتیب مانع از پاشیده شدن قطعات شکسته شده به اطراف می شود و خطر آسیب رساندن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کاربردهای شیشه لمینت

شیشه لمینت به عنوان یکی از مقاوم ترین شیشه های موجود در بازار کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای شیشه لمینت ساخت درب و پنجره و سقف ها است. معمولا برای فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی که نیاز به درب شیشه ای و یا پنجره و سقف شیشه ای دارند، از شیشه لمینت استفاده می شود. این نوع شیشه علاوه بر استحکام بالا و افزایش ایمنی، زیبایی ظاهری و جلوه خاصی نیز ایجاد می کند.
از دیگر کاربردهای شیشه لمینت می توان به شیشه جلوی ماشین ها و پارتیشن های جداکننده اشاره نمود. همچنین در ساخت آکواریوم ها نیز از شیشه لمینت بهره می گیرند. شرکت های تولید کننده تلفن همراه نیز برای صفحه نمایش محصولات خود شیشه لمینت را انتخاب می کنند.

مزایای شیشه لمینت

شیشه لمینت مزایای بسیاری دارد که همین امر موجب شده است استفاده از آن رواج پیدا کند. از مهمترین مزایای شیشه لمینت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالا در برابر ضربات شدید و فشارهای سنگین مانند شلیک گلوله
  • عایق انرژی (سرما و گرما)
  • عایق صدا
  • رنگ بندی متنوع
  • حفاظت از اشعه ماورابنفش

حتما بخوانید: شیشه نشکن یا شیشه لمینت؛ کدام برای خانه بهتر است؟

معرفی شیشه سکوریت

پارتیشن شیشه ای

شیشه سکوریت نوعی شیشه مقاوم است که با فرایند بازپخت تولید می شود. در این فرایند از مواد شیمیایی و حرارت و گرما جهت افزایش استحکام و مقاومت شیشه استفاده می گردد. شیشه سکوریت می تواند ضخامتی برابر با شیشه های معمولی داشته باشد اما از مقاومت خیلی بیشتری (در حدود 4 برابر) برخوردار است.
برای ساخت این نوع شیشه ابتدا آن را در دمای 700 درجه سانتیگراد قرار می دهند تا نرم شود. پس از گرم شدن شیشه بصورت یکنواخت آن را به سرعت به وسیله دمیدن هوای خنک، سرد می کنند. طی این فرایند لایه های بیرونی زودتر از لایه های داخلی سرد شده و در نتیجه مقاومت شیشه بالا می رود. به خاطر نوع تولید و فراوری این نوع شیشه، در صورت وارد آمدن ضربات سنگین و شدید و شکستن، تکه های آن بسیار ریز بوده و دارای گوشه های تیز نیستند. یعنی هنگام شکستن شیشه سکوریت به تکه های زیادی تبدیل می شود که صاف و صیقلی هستند و خطری ایجاد نمی کنند.

کاربرد شیشه سکوریت

از شیشه سکوریت به عنوان شیشه ای مقاوم و ایمن در محیط‎های مختلفی استفاده می شود. برای مثال می توان درب و پنجره های بزرگ را اشاره نمود که در هتل ها، ساختمان های تجاری و اداری وجود دارند. استفاده از شیشه سکوریت در آسمان خراش ها و برج ها جهت نماهای شیشه ای و یا پنجره ها و سقف را می توان بیشترین کاربرد این نوع شیشه دانست.

علاوه بر موارد ذکر شده از شیشه سکوریت برای ساخت صفحه نمایش مانیتورها و همچنین شیشه های مورد نیاز برای لوازم خانگی استفاده می کنند. همچنین از شیشه سکوریت در شیشه عقب خودروها استفاده می شود که اگر شکسته شد باعث آسیب رساندن به سرنشینان نگردد. از دیگر موارد کاربرد شیشه سکوریت می توان به نرده شیشه ای، شیشه پله فرار، شیشه جان پناه، تراس شیشه ای، حمام شیشه ای، پله شیشه ای، استیج شیشه ای و پارتیشن های شیشه ای اشاره نمود.

مزایای شیشه سکوریت

شیشه سکوریت دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می شود:

  • مقاوم بالا در برابر ضربات
  • ایجاد تکه های صیقلی و بدون گوشه تیز در صورت شکستن
  • ایجاد زیبایی ظاهری
  • عایق صدا

فاکتورهای مقایسه شیشه لمینت با شیشه سکوریت در پارتیشن شیشه ای

مقایسه شیشه لمینت با شیشه سکوریت

 هر دو شیشه لمینت و سکوریت جزو شیشه های با دوام و مقاومت بالا محسوب می گردند و به عنوان بهترین شیشه های ایمنی شناخته می شوند. اما این دو نوع شیشه که از آنها در پارتیشن ها نیز بهره می گیرند، در مواردی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

  • وزن
    یکی از عوامل ایجاد کننده تفاوت بین پارتیشن شیشه ای لمینت با پارتیشن شیشه ای سکوریت، وزن شیشه است. شیشه لمینت بخاطر داشتن لایه های بیشتر و همچنین لایه PVB نسبت به شیشه سکوریت سنگین تر است. از این رو معمولا برای ابعاد بسیار بزرگ مانند پنجره ها، کفپوش ها و یا سقف ها از شیشه لمینت که سبکتر می باشد استفاده می کنند.
  • قیمت
    فاکتور بعدی که دو شیشه لمینت و سکوریت در آن با یکدیگر تفاوت دارند، قیمت می باشد. به دلیل اینکه در ساخت شیشه لمینت از لایه رزین PVB استفاده می شود و فرایند تولید آن سخت تر و نیازمند تجهیزات بیشتری است، قیمت آن نیز بالاتر می باشد.
  • ایمنی و مقاومت
    با اینکه هر دو پارتیشن شیشه ای لمینت و سکوریت جزو شیشه های مقاوم و با ایمنی بالا محسوب می شوند اما باز هم با یکدیگر در این زمینه یکسان نیستند. شیشه لمینت دارای مقاومت و استحکام بیشتری است و به نوعی شیشه نشکن می باشد. یعنی در صورت ضربه نمی شکند و تکه تکه نمی گردد. اما پارتیشن شیشه ای سکوریت قابل شکستن است و در صورت وارد آمدن فشار و یا ضربه شدید به تکه های بسیار ریز تبدیل می گردد.
    البته اگر در ساخت شیشه لمینت از لایه های سکوریت استفاده شود مقاومت آن بالاتر است. در صورتی که از شیشه معمولی استفاده شود مقاومت آن تفاوتی با سکوریت نخواهد داشت.
  • شفافیت
    شیشه لمینت از شفافیت کمتری به نسبت شیشه سکوریت برخوردار است. زیرا دارای لایه ای از جنس PVB بوده و همین امر از میزان شفافیت آن می کاهد. این موضوع می تواند برای کسانی که به دنبال زیبایی ظاهری و جلوه بیشتر هستند مهم باشد. استفاده از پارتیشن های شیشه ای سکوریت می تواند فضا و محیط کار شما را زیباتر نشان دهد.

جمع بندی
شیشه های سکوریت و لمینت بخاطر زیبایی ظاهری و مقاومت بالا کاربردهای فراوانی دارند که یکی از آنها ساخت پارتیشن است. پارتیشن های شیشه ای جزو محصولات بسیار کاربردی برای ایجاد فضاهای جدید و تفکیک محیط های کاری، اداری، تجاری، مسکونی، آموزشی، پزشکی و … محسوب می شوند. با توجه به نیاز می توان جنس شیشه پارتیشن ( لمینت یا سکوریت ) را مشخص نمود.
امیدواریم پس از مطالعه این مطلب و متوجه شدن تفاوت بین شیشه لمینیت و شیشه سکوریت در پارتیشن اداری، بهترین و مناسب ترین پارتیشن را برای خود انتخاب کنید.

Call Now Button