پارتیشن چیست؟

پارتیشن چیست؟ پارتیشن جداکننده ای است که برای فضاسازی محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از پارتیشن می توان یک محیط یکپارچه را به چندین اتاق جداگانه تقسیم بندی نمود. در واقع برای ایجاد واحدهای مجزا در محیط یکپارچه کاربرد دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “پارتیشن چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

معنی لغوی پارتیشن

اگر معنی لغوی پارتیشن را بخواهید، پارتیشن به معنای تقسیم کردن مکانی مانند یک شهر، یک کشور و یا یک اتاق به دو یا چند واحد جداگانه است. به عبارت دیگر، پارتیشن بندی یعنی تفکیک سازی یک محیط یکپارچه و ایجاد چندین اتاق مجزا است. پارتیشن، دیوار نازک و مستحکمی است که امروزه به جای دیوار آجری برای بخش بندی سالن یا ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

اهداف نصب پارتیشن

نصب پارتیشن

هدف از نصب پارتیشن اداری چیست؟ مشخص بودن هدف پارتیشن بندی محیط، روی انتخاب نوع پارتیشن و نحوه نصب آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال تا چه میزان عایق صوتی یا عایق حرارتی بودن پارتیشن برایتان مهم است؟ چقدر به ایجاد فضای خصوصی اهمیت می دهید؟ آیا فقط تقسیم بندی و تفکیک سازی محیط اداره برایتان مهم است؟ هدف خود را مشخص کنید و با توجه به آن بهترین پارتیشن را انتخاب نمایید. در واقع شما باید تمام موارد حائز اهمیت از جانب خود را با نصب کننده در میان بگذارید.

الزامات و ویژگی‌های پارتیشن‌ها

برای اجرای پارتیشن شیشه ای و یا هر پارتیشنی رعایت یکسری نکات الزامی است. در غیر این صورت پارتیشن بندی محیط آنچنان که باید طراحی و اجرا نخواهد شد. به عنوان مثال اگر قصد خرید پارتیشن شیشه ای فریم لس را دارید باید پیش از هر چیزی با ویژگی های آن ها آشنا شوید. در این بخش قصد داریم الزامات و ویژگی‌های پارتیشن‌ها را با شما در میان بگذاریم.

استحکام پارتیشن

استحکام یکی از مهمترین الزامات و ویژگی ها برای هر پارتیشن اداری محسوب می شود. به هنگام پارتیشن بندی ارتعاشات زیادی در محیط وجود دارد که این ارتعاشات بر روی سازه فشار وارد می کنند. پس محکم بودن پارتیشن از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه پارتیشن اداری استحکام لازم را نداشته باشد، پس از نصب ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد یا ممکن است ضررهای مالی به بار آورد. حتی ممکن است به جان کارکنان اداره نیز آسیب وارد کند. پس حتما پس از نصب پارتیشن شیشه ای تک جداره یا دوجداره به استحکام آن نیز توجه داشته باشید.

سبک وزن بودن پارتیشن

وزن پارتیشن بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر وزن پارتیشن ها خیلی سنگین باشد، امکان جابجایی آن وجود نخواهد داشت. حتی اگر امکان جابجایی هم وجود داشته باشد، کار خیلی سختی خواهد بود.
علاوه بر این چنانچه پارتیشن ها وزن زیادی داشته باشند روی سازه فشار وارد می کنند. پس بهتر است پارتیشن های محیط کار یا منزل سبک وزن باشند تا مشکلی ایجاد نگردد. البته وزن پارتیشن به جنس و متریال مورد استفاده نیز بستگی دارد. به عنوان مثال برای نصب پارتیشن شیشه ای تک جداره نسبت به پارتیشن شیشه ای دو جداره به شیشه های سبکتر نیاز است.

ایجاد حریم خصوصی

اهمیت حریم خصوصی در محیط های گوناگون، مختلف است. برخی از کاربران به ایجاد حریم خصوصی تاکید دارند. بنابراین می توانند از شیشه های طرح دار رنگی یا ام دی اف برای پارتیشن بندی محیط استفاده کنند. برخی کاربران معتقدند که پارتیشن ها باید عایق صوتی و حرارتی باشند و هیچ صدایی از آن خارج نگردد. ولی برخی دیگر چندان برایشان مهم نیست و تنها تفکیک سازی محیط و زیبایی ظاهری برایشان مهم است. اگر شما برای بخش بندی محل کار و ایجاد حریم خصوصی تمایل به بخش بندی محیط دارید، می توانید از پارتیشن شیشه ای دوجداره یا ام دی اف استفاده کنید.

ضد آب بودن

پارتیشن های اداری باید دارای ویژگی ضد آب یا ضد رطوبت باشند؛. از آنجایی که ارباب رجوع ممکن است هر لحظه به اداره مراجعه کند، محیط اداره همیشه به شستشوی مداوم نیاز دارد. پس کف زمین، پارتیشن ها، دیوارها، سقف باید همیشه عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد. در چنین شرایطی اگر پارتیشن ها در برابر آب یا رطوبت ضعیف باشند، خیلی زود از بین می روند و باطل می شوند. ویژگی ضد آب بودن پارتیشن ها موجب استفاده آنها در هر مکان شده است. در واقع امکان پارتیشن بندی در سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

نازک بودن پارتیشن ها

پارتیشن ها مانند دیوارهای آجری ضخیم و جاگیر نیستند. در واقع نازک بودن پارتیشن ها از مهمترین ویژگی های آنها است. در واقع امکان پارتیشن بندی در محیط خیلی کوچک هم وجود دارد. هر نوع پارتیشنی که انتخاب کنید از ضخامت مناسبی برخوردار است. پارتیشن بندی در سرویس بهداشتی های کوچک که حمام و دستشویی یکی است، کاربرد زیادی دارند؛ چرا که با ضخامت خیلی ظریف موجب تفکیک حمام و دستشویی می شود. در واقع نازک بودن دیوارهای پارتیشن موجب شده افراد بتوانند از فضای موجود حداکثر استفاده را داشته باشند.

عوامل موثر بر انتخاب پارتیشن

پارتیشن شیشه ای

به هنگام خرید پارتیشن، هر فرد با توجه به شرایط خود و شرایط محیط باید بهترین انتخاب را داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی بودجه ای مشخص برای اجرای پارتیشن در نظر داشته باشد. پس انتخاب یک سری از پارتیشن ها برایش حذف می گردد. مثلا قیمت پارتیشن شیشه ای دوجداره نسبت به تک جداره گران تر است. پس اگر به دنبال پارتیشن ارزان قیمت تر هستید، بی شک پارتیشن تک جداره اولویت بیشتری دارد. گزینه بعدی میزان اهمیت عایق صدا و حرارت است. پارتیشن دوجداره نسبت به تک جداره عایق تر است و مانع از ورود و خروج هرگونه حرارت و گرما می شود. در واقع به نحوی موجب صرفه جویی در انرژی می شود. از طرفی ارتفاع سقف و زیرسازی کف نیز روی انتخاب پارتیشن مهم است.

مورد بعدی میزان اهمیت محدود بودن دید افراد است. اگر نیاز به ایجاد حریم خصوصی وجود دارد باید از شیشه های مات و رنگی برای پارتیشن بندی استفاده کنید.

انواع پارتیشن از نظر کاربرد

انواع پارتیشن

در این مقاله به شما گفته شد که پارتیشن چیست و چه ویژگی هایی دارد. حالا در این بخش قصد داریم انواع پارتیشن از لحاظ نوع کاربرد نیز به شما معرفی کنیم. پیش از اینکه انواع پارتیشن را نام ببریم و توضیح دهیم، باید بگوییم که پارتیشن برای تفکیک محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پارتیشن اداری

پارتیشن اداری برای تفکیک و تقسیم بندی محل کار مثل ادارات، سازمان ها و دفتر کار کاربرد دارد. می توانید متناسب با نیاز محیط از پارتیشن ام دی اف، شیشه ای و یا ترکیبی با فلز استفاده کنید.

پارتیشن برای استفاده در منزل مسکونی

اگر قصد تغییر دکور داخلی منزل را دارید به جای استفاده از آجرهای سنگین و پرداخت هزینه های گزاف از پارتیشن مسکونی استفاده کنید. شما با ایجاد یک اتاق شیشه ای در منزل می توانید به زیبایی آن بیفزایید. می توانید برای جداسازی حمام و دستشویی نیز از پارتیشن حمام استفاده نمایید.

حتما بخوانید : پارتیشن شیشه ای منزل

پارتیشن ثابت

این نوع پارتیشن قابل جابجایی به مکان های دیگر نیست. در واقع به کمک پیچ و مهره به طور ثابت در یک مکان مشخص نصب می گردد. پس در فضایی پارتیشن ثابت نصبت کنید که نیاز به جابجایی مداوم پارتیشن وجود ندارد.

پارتیشن متحرک

این نوع پارتیشن ها به نحوی طراحی شده اند که امکان جابجایی راحت و سریع برای آنها وجود دارد. برخی پارتیشن ها به کمک چرخ، برخی به کمک لولا، برخی به صورت آکاردئونی و … دارای قابلیت جابجایی هستند.

نتیجه گیری

اگر قصد تفکیک سازی یا بخش بندی محیط اداری یا مسکونی را دارید، انتخاب پارتیشن بهترین شیوه است. ولی انتخاب تیم نصب کننده پارتیشن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید از مشاور نصب پارتیشن در مورد انتخاب نوع پارتیشن کمک بگیرید. شما نیازتان از پارتیشن را به مشاور می گویید و وی متناسب با بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین پیشنهاد را به شما خواهد داد. تیم حرفه ای پارتیشن ساز همیشه بهترین ایده ها را در طراحی دکور داخلی دارد. این تیم سال ها در زمینه پارتیشن بندی ادارات تجربه داشته و دارای مهارت های بسیاری است. پس توصیه ما به شما اخذ مشاوره از تیم پارتیشن ساز است. برای اطمینان بیشتر می توانید نمونه کارهای قبلی تیم پارتیشن ساز را در صفحه نمونه کارها مشاهده کنید.

Call Now Button